tirsdag 5. januar 2010

Som en god start på det nye studieåret går jeg til Bergen Offentlige Bibliotek. Ikke egentlig for å låne skolebøker, men bare som en tilvenning av synet på bøker, bøker, bøker. Mens jeg går der mellom høye bokhyller og rader fulle av gamle og nye innbindinger, kjenner jeg en dyp ære for alle disse ord. For skribentene som ydmyker og gir sine tanker til kritikerne. All den tid som er brukt på utforming av setninger, synonymer og metaforer - alt for at vi lesere kan få nyte, bli påminnet, inspirert, provosert. Biblioteket: bøkenes egen verden - ett skattekammer uten like.

5 kommentarer:

Kristin sa...

you said it girl! liker bloggen din! :)

Siv sa...

Det er virkelig noe spesielt med biblioteker.
Noe mektig.

. sa...

Jeg elsker bibliotket i Bergen, og forsåvidt det i Trondheim. Det her i Oslo blir ikke det samme..

Ingrid sa...

Kjenner jeg må ta meg en tur på British Library snart, ettersom jeg enda ikke har vært der - du motiverer meg med ordene dine! ;) Flinke skribent!

Marianne sa...

Oh. Fantastiske biblioteker! Reiser eg til Trondheim: Lett biblioteket! Det samme med British Library!