fredag 7. november 2008


Bhaktapur - The city of temples.

Og det er sannelig det denne byen er. Nisjan tar oss jentene og Radha med til bykjernen sin. Han fører oss gjennom trange gater omringet av store steinhus uten vinduer, med damer som høster inn ris, mennesker som ser på oss. "Åh. Enda flere turister", tenker de nok, mens vi er på vei til Durbar Square - turistenes "må se". Her er nemlig kjernen for alle Nepals templer, palasser og kongelige fenomener.
Inn gjennom den store porten går vi, og så står vi på den åpne plassen. Jeg ser templer i alle størrelser. Store, små, smale, høye. Hvert tempel er for en spesiell gud, forteller Nisjan, mens jeg ser meg forbauset omring av all denne storheten, all denne makten, all denne æren til disse gudene. Da får øye på den mest kjente av de alle: Fem etasjes tempelet, bygd på 40 dager. Storslått står den liksom for seg selv for å vitne om sin overdådighet, sin unikhet.
Så langt fra min egen tro dette er, slår det meg, mens jeg kjenner åndskampen.

4 kommentarer:

Jon sa...

Så gøy å kunne vitne andre land der det finnes artikektur med religiøs hensikt. Har du funnet den guden du liker best? He he. :)

Marianne sa...

Alt eg har å sei er 1.kor 8:6
"..Så er det likevel for oss bare en Gud, vår Far, og alle ting er av Ham, og vi er til for Ham. Og det er en Herre, Jesus Kristus, og alle ting er ved Ham, og vi lever ved Ham"
Amen:)

Jon sa...

Joda, altså yo, men yo. Det går jo an å være litt utforskende lzzm. Ikke stenge alle dører, hvis du skjønner.

Marianne sa...

Jomador! Du er ein tullekopp.