søndag 8. februar 2009

Akkurat nå. Nå er jeg i Trisuli - en liten by som er mitt hjem en måned.

Jeg måtte på nytt bryte opp fra det kjente, mine nye vaner i Kathmandu, og ærlig: Jeg ville ikke. Uten å vite hva som ville komme, satte jeg meg i bilen og kjørte langs en smal vei som følgte fjellene i hver minste sving, hver minste oppover bakke, og med stup ned i tilintetgjørelsen på ene siden. Etter en kvalmende tur nådde vi frem til skolen laget av murstein og trepinner - vår nye arbeidsplass. Her fantes ikke varmt vann, et hull i bakken til do og en flisplate til seng. Men her fantes en kirke - en familie - som har fått meg til å innse at kirken er så mye mer enn et bygg.

Etter to uker i Trisuli er jeg mer takknemlig enn noen sinne for å være i Nepal. Aldri har jeg blitt så varmt tatt i mot, aldri blitt så godt inkludert. "Velkommen", smiler matmor, og rekker meg et metallglass fylt med varm te med sukker nok til sikkert 3-4 tekopper. Kirkegjengerne samler seg rundt oss, og snakker til oss som om vi er gamle kjente. Vi er allerede inkludert i familien.

Etter å ha deltatt i bryllup hvor alle gjestene var kirkens medlemmer, etter å ha sett at kvinnene i kirken samles for å rense ris, mens mennene slakter en buff for å hjelpe hverandre, og etter å ha sett barnehjemmet drevet av kirken, begynner jeg å forstå. Fellesskap. De føler tilhørighet til hverandre, og regner hverandre som søsken. "Where are you from, sisters", spør de oss, og viser interesse for Norges midnattsol og alle måltidene med brød. De ønsker å bruke av sin tid, sine ressurser. De ønsker å vise at de bryr seg - Noe som kjennetegner en sann familie.

Den kjærligheten som de har forteller meg at kriken har så mange muligheter som overgår byggets fire vegger. Kirken er for oss å fortsette Jesu gjerninger på jord, å forkynne Guds rike både i ord og handling inntil Jesus kommer igjen. Vi står altså i forpliktelse overfor hverandre som lemmer på samme legeme. Åh. Hva vi kan utrette som kristne. Hvor mange vi kan glede, hjelpe, trøste. Så mange vi kan ønske velkommen.

"Mens vi har anledning, la oss gjøre det gode mot alle, særlig mot dem som er av troens folk" - Gal 6.10

Jeg er takknemlig.

6 kommentarer:

Silje Marie sa...

åå Marianne, du skriver så bra:) Det er så godt å høre at du trives, nyt tiden til det fulle, jeg gleder meg til å høre mer om turen når vi kommer på Hald.. :)

Ingrid sa...

fytti,fytti! jeg savner deg! du skriver fantastisk bra, min venn! virker som om du har det fantastisk og opplever kjempe mye bra_! men jeg gleder emg til du kommer hjem igjen og jeg kan få mail av deg! :D

Anonym sa...

Oi. Bra skreve... Sette ein tankevekkar i ein. Glede meg SÅNN te du komme tebake vennen. Glede meg te å bare sitte å høre på alt du har opplevd. Det e så masse bra.

Du e elska. Og savna.

<3

Marianne sa...

Silje: Ja, tenke:) No er det jammen meg ikkje lenge igjen! Er rart at det har gått over 1 mnd siden Laos! Ivrige saker!

Ingrid: Tilbake, tilbake, tilbake:) .. Med mange erfaringer rikere! Du er så savna!!

Siv: 6 veker, Siv. 6!!

Anonym sa...

Jeg fant denne bloggen via Hald. Jeg var litt nysgjerrig på Nepal, siden jeg har vært der og møtt mange fine mennesker, mange smil..
Det var fantastisk å lese det du skriver her. Du høres ut som ei reflekterende jente, som er glad i Jesus og glad i mennesker. Du møter dem der de er. Jeg har sendt en takk til Gud for deg, og ønsker at Han skal velsigne deg og gi deg gode møter med Nepaleserne. Lykke til videre.
Fra en søster i Herren

Marianne sa...

Tusen takk for gode ord som virkelig er oppmuntrende! Er takknemlig for at det jeg skriver kan bety noe. Om det er noe du lurer på med Hald eller Nepal må du bare ta kontakt med meg. Jeg er lett tilgjengelig på facebook også:)
Guds fred.