tirsdag 19. august 2008

Menneskesønnen.
Som en bekreftelse på sitt slektsskap til både Gud og mennesket, ble "menneskesønnen" en tittel Jesus brukte om seg selv. Jesus viser Guds sanne åsyn, og med sin kjærlighet og død understreker Han at Han var villig og i stand til å hjelpe dem i nød. Jesus, menneskesønnen, mesias, er vår frelser, og gir oss forlikelse med Gud slik at vi blir verdig å stå fremfor Hans allmektige trone, rettferdig og levende.
Vi som mennesker må likevel forstå. Skjønne. Være villig til å bekjenne våre synder.

"Den som vil komme etter Meg, må fornekte seg selv, ta opp sitt kors og følge meg" Mark 8:34

Det koster å være Guds barn. Gud bryr seg om lydighet, og ser dem som lyder Bibelen, Hans Ord, og ærer det gjennom sin atferd. Hvem er vi da til å dømme andre? Hvem er vi til å leite etter feil hos vår neste? Hvem er vi til å søke vår egen vilje? Jesus oppfordrer oss til å se oss selv som syndere - ta bjelken ut av vårt eget øye. Han statuerer et eksempel for oss ved sin stadige barmhjertighet til andre mennesker, og vi som kristne er satt til å bli mer og mer lik Han. Vi må legge ned vårt eget, og la Menneskesønnen forme oss innenfra.

"Gud: Gi meg evne til å akseptere det jeg ikke kan forandre, mot til å endre det jeg kan, og visdom til å skjønne forskjellen" - Francine Rivers.

7 kommentarer:

Ingrid sa...

du så flink du er til å skrive! du har virkelig fått en gave der, min venn! :) gud bruker deg virkelig gjennom skrivingen din, det er få jeg kjenner som skriver så bra som deg :)

Marianne sa...

Å, takk for det kjære du! Håper at dåke får nåke tilbake gjennom min skriving. Men det er viktg for meg å vera ydmyk og.

Ingrid sa...

det er veldig sant. og ja, jeg får veldig mye ut av skrivingen din. du hjelper meg generelt veldig mye :)

Marianne sa...

Det er godt å høre<3

Anonym sa...

Å så bra skreve Marianne!! Dette var virkelig bra. Kjente klumpen når eg leste detta. Du lære så masse min venn. Sku ønske eg kunne vært dr me deg...

Gud bruker deg masse gjennom skrivingo. Takk for at du e villig. Tusenvisavtakk<3

Savne...

Anonym sa...

Marianne! Hører at dere har det bra der nede i Mandal. Det gjør meg glad. Hils til Ingrid og Øyvin fra meg. Jeg tenker på dere alle sammen. klemklem:)

Marianne sa...

Siv: Takk for gode ord, kjære du. Eg har sendt deg mail foresten! Vi ringes snart!
Glad i deg<3

Johanne: Her går kjempe greit, og dei eg skal reise med er gode jenter:) Trur det skal gå bra - sjøl om det nok vil komme utfordringer! Tenker mykje på deg her nede, og meg og Ingrid snakker mykje om deg!
Guds velsignelse, herlige du.